E-szkła.pl

Testuję :: Obserwuję :: Komentuję – czyli subiektywizm w moim wydaniu

Co jeść by mieć dobry wzrok?

2

Nie trzeba łykać tabletek czy kapsułek, które mają za zadanie uzupełnić ubytki witaminowe w naszym organizmie, szczególnie te potrzebne prawidłowemu widzeniu. Wystarczy wzbogacić naszą dietę o odpowiednie warzywa, zawierające odpowiednie składniki, które pozwalają naszym oczom zdrowo funkcjonować.

Najpierw może co nie co o składnikach odżywczych, które występują w różnych warzywach:

Luteina, beta-karoten, oraz likopen zalicza się do grona karotenoidów. Substancje dobroczynnie wpływają na zdrowie oczu poprzez swoje właściwości przeciw-utleniające, czyli zapobiegają przekształcaniu się tłuszczów w szkodliwe nadtlenki. Chronią również oko przed szkodliwością promieni UVA i UVB. Chronią również nasz organizm przed wpływem wolnych rodników – szkodliwych związków radioaktywnych znajdujących się w powietrzu oraz dymie.

Beta-karoten chroni organizm przed drobnoustrojami. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie oczu, szczególnie po zmierzchu.

Witamina C wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych oraz bierze udział w procesie regulowania poziomu płynu łzowego.

Zeaksantyna to substancja należąca do grupy karotenoidów. W organizmie zeaksantyna występuje w surowicy krwi oraz w siatkówce oka, w rejonie zwanym plamką żółtą. Plamka żółta skupia komórki nerwowe odpowiedzialne za powstawanie obrazu w oku, a co za tym idzie, za ostrość widzenia. W siatkówce zeaksantyna może występować w wielu formach optycznych i geometrycznych. Współdziałając z luteiną, działa dwutorowo, ponieważ wiąże wolne rodniki i zmniejsza niedotlenienie (efekt antyoksydacyjny) oraz absorbuje energię fali światła niebieskiego i chroni oko przed fotochemicznym uszkodzeniem. (źródło: wydawnictwoapteka.pl)

Poniższa lista warzywa zawiera te, które posiadają składniki korzystnie oddziałujące na nasz wzrok:

Warzywo witamina C luteina zeaksantyna beta-karoten Uwagi
Fasolka szparagowa + ++
Brokuły + ++ ++ + Wybieraj tylko te ciemniejsze. Mają więcej luteiny.
Brukselka + + + +
Marchew + + +++ Najlepiej jeść marchew lekko chrupiącą (uważaj by jej nie przegotować bo straci swoje właściwości zdrowotne). Chrupiąca marchew zawiera najwięcej przyswajalnego beta-karotenu.
Seler + + Ciemniejszy seler ma więcej składników odżywczych, jednak może być nieco twardszy.
Papryczka chili + + + + Nie dotykaj oczu podczas krojenia papryczki, gdyż sok przez nią wydzielany może poparzyć Ci oczy.
Kukurydza + + + + Kukurydza powinna być spożywana od razu po zebraniu, gdyż ma lepszy smak i najwięcej składników odżywczych.Żółta kukurydza ma wyższą zawartość beta-karotenu niż kukurydza biała.
Mniszek lekarski + +
Kapusta + ++ ++ +
Por + +
Sałata liściasta ++ ++ + Ciemno-zielona oraz czerwona sałata mają najwyższy poziom karotenoidów
Gorczyca + + + + Sama w sobie ma ostry smak, natomiast po ugotowaniu łagodniejszy.
Groch + + + +
Szpinak + + + + Gotowany szpinak ma dobroczynny wpływ na nasze oczy. Lepiej dostarcza składniki odżywcze, gdyż tracąc wodę, szpinak zmniejsza swoją objętość.Cztery szklanki surowego szpinaku dają pół szklanki gotowanego szpinaku, z odpowiednią kondensacją szkładników odżywczych.
Kabaczek + + + + Im ciemniejszy kolor tym większy poziom beta-karotenu.
Zielona papryka + + + +
Czerwona papryka + +
Ziemniaki + +
Pomidor + + Pomidor tak naprawdę nie jest warzywem, ale jemy je wraz z innymi warzywami, więc jest to odpowiednie miejsce dla niego.Poza tym, pomidor zawiera likopen, tym samym sos do spaghetti oraz ketchup zawierają mnóstwo tego składnika.
Gotowana rzepa + +

 

Opracowanie własne na podstawie: protect-your-eyesight.com

2 komentarze

  1. Janek

    Odżywianie… myślałem że będzie o czymś dobrym a nie jakieś ważywka 😀 Co lepsze na wzrok wieprzowe, schabowe czy drób? Jeśli mówimy o jedzeniu to chyba wiadomo że musi być mięcho. Warzywo można zjeść raz w tygodniu ale na codzień żeby mieć siłę mięcho musi być. Więc pytam jakie mięcho jeść??

    Odpowiedz
  2. doktor

    Miecho na sile, czlowieku? Od kiedy jedzenie miesa wplywa na sile? To takie „magiczne” myslenie, jak kanibale mysleli, ze jedzac mieso swoich zmarlych znajomych, „przejma” ich sile i i zdrowie i cokolwiek innego. Zeby miec sile, nalezy spozywac ok. 80-85 % weglodowanow, od 6 do 10 % tluszczy (roslinnych, nieutwardzonych t.j. margaryna nawet w pelni roslinna, weganska – a najlepiej spozywac te tluszcze w formie NAWET nie tloczonej na zimno, po prostu czerpac z warzyw, owocow, orzechow i nasion- W KAZDEJ roslinie sa tluszcze, dobry tluszcz- to ciagla odbudowa mozgu- 80 % mozgu stanowi tluszcz- zdrowy mozg = pozytywne myslenie, latwosc radzenia sobie ze stresem, brak obsesji, przewartosciowanie zycia, inteligencja, bardzo wysoka motywacja – nie trzeba pic kawy, energy drinkow albo jesc czekolady czy innych produktow zawierajacych cukry proste), reszte ok. 6-10 % diety ma stanowic bialko. Jako mezczyzna potrzebujesz maksymalnie 35 g (tak tylko 35 gram) bialka dziennie- 6 srednich ziemniakow CALKOWICIE pokrywa Twoje zapotrzebowanie na weglowodany i bialko, tluszcz mozna pozyskac np. z oleju- zrobic prosta omaste z oleju i ziol). SILE czerpiesz z WEGLOWODANOW a nie bialka. Bialek nie trzeba NAWET spozywac, a aminokwasy, ktore BARDZO szybko (do 30 minut) po spozyciu produktow je zawierajych (tj. cala istniejaca zielenina swiata) dostaja sie do krwioobiegu. Mieso (gotowane w jakikolwiek sposob) trawi sie poltorej doby (w tym czasie gnije- nawet organiczne szkodzi). Co jeszcze? Zdrowa watroba daje SILE fizyczna- np. do noszenia ciezkich rzeczy, chodzenia po schodach itp. WATROBA decyduje o napinaniu miesni- wlacznie z sercem, galkami ocznymi. Zdrowa watroba to zdrowie do konca zycia i NIEZALEZNOSC w wieku lat powiedzmy 70, 80, 90 itd… niezaleznosc to optymizm, pogoda ducha, aktywnosc, posiadanie pasji, czucie bycia potrzebnym. Nerki zas odpowiedzialne sa za wytrzymalosc (w sporcie, ale rowniez w zyciu codziennym, wlacznie z ukladem nerwowym, krwionosnym, odpornoscia na stres i choroby wszelkiego rodzaju- calkowicie wyrzucajac JAKAKOLWIEK sol z organizmu- morska czy kuchenna- jakakolwiek, i pijac od 4 do 7 dni 2 litry wody filtrowanej CALKOWICIE usuwasz ta sol z organizmu, gdyZ ona NIGDY nie jst asymilowana do ZADNEJ tkanki organizmu- czy to kosci, miesni, skory itp. To substancja NIEORGANICZNA, zalega w stawach, nerkach, w postaci piasku, kamieni) Eliminujac CALKOWICIE tluszcze zwierzece (nasycone) i rosline uwodornione- margaryna nawet ze sklepu Bio, organiczna itp. i wprowadzajac surowe tluszcze- wzmacniasz watrobe, nerki (oba narzady sie czyszcza)- rosnie Ci sila fizyczna, wytrzymalosc fizyczna i psychiczna, motywacja do zycia, spokoj, inteligencja, zaradnosc sie zwieksza, a nawet zmienia sie charakter, nei chce sie dominowac, oceniac ludzi, krytykowac, uzalac nad soba, poszerzaja sie horyzonty myslowe (znikaja uprzedzenia, rasizm, inne fobie..) Czlowiek od samego poczatku byl frutarianinem i jadl TYLKO na surowe. Dzis mamy sztuki kulinaerne i mode na gotowanie. Gotowanie do moda z punktu widzenia biologii. Sprobuj zjesc na sniadanie przez pare dni garsc wloskich orzechow- dokladnie przezuwajac, 2 srednie jablka, 1 banana- Tak przynajmniej przez 5-7 dni. Zauwaz, jak w krotkim czasie nabierasz sily, nie bola cie nogi po 8 czy 12 godzinach pracy fizycznej, stojacej itp…. Nie jedz nabialu bo to wynaturzenie. Do 3 roku zycia maksymalnie nasz gatunek pije mleko matki (kobiety- tego samego gatunku , mezczyzni tez maja ruczoly mleczne-ale nie bede rozwijal). To pierwszy pokarm, o plynnej konsystencji, genialnie skomponowany przez nature- w odpowiednich proporcjach bialka, tluszczy, wody, wielocukrow i pierwiastkow sladowych- wszystko chemicznie wspolgra) gdy pijesz mleko krowie- jesli matkom sie nie chce dac cyca dziecku(bo wyglad piersi ucierpi albo jest za malo mleko bo jej dieta jest nieodpowiednia, dawaj matko tyle, ile mozesz, wprowadzaj produkty takie jak soki swieza wycisniete, potem recznie robione przeciery, potem zupki zblendowane, zupki z kawalkami warzyw, salatki, Mozna wlasne mleko z piersi mieszac z mlekiem roslinnym ktore zrobcie same- np. z ryzu brazowego- zeby dziecko przyzwyczajac do innego smaku- w przecisnym razie odrzuci mleko i bedziesz dawac mu krowie NIESTETY, ktore WYPLUKUJE wapno z organizmu- TAK, WYPLUKUJE- a to dlatego ze NAWET organiczne mleko ma NIEodpowiednie proporcje wapna,m bialka( i rodzaje bialek np. sluzace do budowy kopytek, rogow, nizszego rozwojowo mozgu o nizszym IQ, innych cechach osobowosci itd.) i tluszczu. A czemu dzieci nie lubia gotowanego- po porzucaniu butelki- bo z natury sa surowojadkami- weganami, frutarianinami…

    Odpowiedz

So, what do you think ?

  • Powiadom mnie o odpowiedzi na mój komentarz!